Keuring Speurhonden 25 april 2026 – verslag

Verslag: Marga de Kreek

Foto’s: Marcel Koot, Marcel Tuin en René van Raaij

Keuring Speurhonden ’t Haartje 25 april 2026

Vandaag stond keuring Speurhonden nummer 2 van 2026 op het programma. Niet heel veel deelnemers, maar wel weer een divers programma.

Speuren basis

Na de inschrijving en het openingswoord vertrokken de basishonden naar de speurvelden, om aldaar hun ‘U-tjes’ te lopen. Voor Klaas, met Saga, verliep dat prima en ook bij Manuela met Cenic, ging dat redelijk goed. Voor Dianne met Nena was het wat lastiger. Zo liet Nena het grote voorwerp op het einde van het spoor helaas voor wat het was.

Na het speuren mochten de basishonden door naar het bos voor het zoeken naar de grote voorwerpen. Ook hier lieten Saga en Cenic hun speurneuzen goed werken en lieten zij hun geleiders net zien waar het geweer en het breekijzer lagen. Bij Nena was het wat lastiger en sloeg zij één voorwerp over.

Nena van Dianne heeft het breekijzer gvonden

Vlakterevieren

Na de grote voorwerpen was het onderdeel vlakterevieren voor de genoemde  basishonden aan de beurt.

Bij Manuela met Cenic en Dianne met Nena verliep dit vrijwel vlekkeloos, maar bleek wel dat Cenic het toch iets minder serieus had genomen dan gedacht en had hij een extra, te ruim, rondje om het slachtoffer heen gelopen. Helaas kostte dat de nodige punten, waardoor het geen certificaat met lof meer opleverde. 
Saga van Klaas had wat moeite met afscheid nemen van de baas, maar na een tweede commando ging ze toch het bos in, waarna ook zij het slachtoffer snel gevonden had.

Daarna was het de beurt aan de twee kandidaten voor vlak B.

Tijdens de eerste ronde werden de slachtoffers best wel vlot door de toen nog uitgeruste honden gevonden. Na een korte pauze met koffie, thee en een broodje moesten de honden aan de slag voor de tweede ronde. De temperatuur was inmiddels opgelopen en daar had met name Aska van Marcel moeite mee. Aska werd nog beneveld met water om afgekoeld aan de start te komen. Het heeft helaas niet mogen baten. Na de eerste twee slachtoffers gevonden te hebben, was de pijp van Aska helemaal leeg en het derde slachtoffer werd dan ook niet meer gevonden.

Kate van Martine had meer energie en vond dan ook drie slachtoffers binnen de tijd. Martine was daar zo blij mee, dat ze enthousiast voor de keurmeester uit naar hond en slachtoffer liep en helaas… dat mag niet. En dat betekent in deze discipline dat je afgewezen bent.

Aska wordt al aardig moe…

Martine met Kate

Appél, toestellen, kleine voorwerpen

Terwijl de kandidaten voor vlak B druk aan het zoeken waren in het bos, arriveerden de basishonden op de club voor de onderdelen appél, toestellen en kleine voorwerpen.

Klaas mocht bij het appél lopen de spits afbijten met het afleggen van Saga. Terwijl Dianna met Nena netjes haar appél ronden liep, bleef Saga keurig liggen wachten tot haar geleider haar weer op kwam halen. De af-oefening en het vooruit sturen werden dit keer niet achter elkaar gedaan, maar afgewisseld met de insluit-oefening.

Dit was voor zowel de geleiders als ook de hondjes een wat afwijkende situatie, die ertoe leidde dat het vooruitsturen, voor met name Saga en Nena toch wat lastiger verliep.

Cenic liet zich niet van de wijs brengen en liet zich wel keurig vooruitsturen. Ook het appél lopen ging met Cenic goed. Saga zat al een paar dagen niet heel lekker in haar vel, wat het appél lopen niet ten goede kwam en ook Nena liet zich niet van haar beste kant zien. Bij het afleggen vond ze het insluitende publiek veel leuker en kwam dan ook van haar plek af.

Klaas met Saga

De toestellen en het zoeken naar kleine voorwerpjes ging bij Cenic wel prima. Nena nam de kattenloop wel heel ruim en liep na de afloop nog een stukje door het veld op. Ook de bak met voer bij de onaangename materialen was heel aantrekkelijk voor haar en ze at bijna de heerlijke frikadel eruit. Klaas nam bij de toestellen het moeilijke, maar verstandige besluit om met Saga te stoppen en zich terug te trekken voor de keuring. Saga bleek te veel last te hebben van haar rug.

Cenic van Manuela

Sorteren

Na de lunchpauze stonden sorteren, detectie en puin B op het programma.

Manuela en Cenic waren als enige nog in de race waren voor het basiscertificaat en omdat zij ook nog voor detectie B hadden ingeschreven, werd begonnen met sorteren basis. Zonder aarzelen pakte Cenic het juiste buisje en bracht dat naar Manuela.

Hierna was het de beurt aan Milla met Nobi voor sorteren B. Aan de voorbereidingen ter plekke heeft het niet gelegen: Afgedekt met een soort koelvestje was er eerst een concentratieoefening voor Nobi en daarna begon de eigenlijke sorteerproef.

De eerste keer verwees Nobi het juiste buisje en de spanning steeg. Helaas ging het bij de tweede keer mis…

Nobi van Milla

Detectie

Naast het basisprogramma, mocht Cenic zijn best gaan doen voor detectie B. Zo enthousiast Cenic is, zo netjes hield hij zich in bij het detecteren van de 1e twee stukjes kong tijdens de buitenzoeking. Bij het 3e stukje ging het helaas mis en liet hij zich luid en duidelijk horen, wat helaas resulteerde in een afwijzing.

Puinzoeken

Na een lange dag wachten en hier en daar helpen, mochten Diana met Zyrah, Mieke met Yume en Marcel T. met Teun aan de bak voor puinzoeken B. Naast de vele verstekken die we op de club hebben, zijn ook de containers en de ruimten eronder toch altijd weer een bijzonder onderdeel, waarbij het voor de honden, afhankelijk hoe de wind staat, uitdagend is om de slachtoffers te lokaliseren. Teun deed het de 1e ronde prima. Hij zocht alle slachtoffers op en bleef keurig netjes blaffen. Helaas ging het bij de 2e ronde niet helemaal zoals verwacht. In de container had Teun wel een slachtoffer gevonden, maar op het moment van betreden door zijn geleider en keurmeester, kwam Teun hen al tegemoet, het slachtoffer achterlatende. Voor Zyrah ging het de 1e rond al niet geheel naar wens. Zyrah had het slachtoffer wel gevonden, maar Diana maakte per ongeluk een procedurefout, door niet op de keurmeester te letten en achter hem te gaan staan. Heel jammer dat zo’n kleine fout dan zo’n groot gevolg heeft.

Mieke met Yume

Yume bracht het er beter af. Ondanks dat zij de week ervoor bij het NK-puin nog een flink stuk naar beneden viel en zich behoorlijk blesseerde, ging ze er weer vol tegenaan. Als een speer stuiterde ze vrolijk het puin over en blafte bij de slachtoffers of haar leven ervan afhing. Mooi weer om zo’n jonge hond aan het werk te zien. Het leverde haar ‘volle bak’ op; certificaat met lof.

Diana en Zyrah

Teun van Marcel

Terugkijkend op een prachtige zonnige dag, waren de resultaten helaas niet zoals we hadden gehoopt en verwacht. Hierbij lag het veelal niet aan de honden, zoals keurmeester Chiel uitlegde, maar waren het met name de geleiders die de fout ingingen. Hier kunnen we allemaal natuurlijk wat van vinden, maar de reglementen zijn er en we zullen het ermee moeten doen. We zullen er met zijn allen aan moeten werken en elkaar erop aanspreken als het niet goed gaat. Tijdens zo’n keuringsdag is het heel jammer dat er weinig certificaten kunnen worden uitgereikt, maar we nemen de opmerkingen als leerpunten zeker mee in de komende trainingen!

Rest ons nog de keurmeesters Chiel Bellinga en Elton van Rey en de helpers Elena Scholtens, Lina Maarhuis en Martijn van Leth te bedanken voor hun inzet tijdens deze dag.

Uiteraard ook dank aan René en Marcel T. en Marcel K. voor jullie mooie foto’s, Rien, Joke en Mariska voor de heerlijke lunch en alle vrijwilligers van ’t Haartje die op welke wijze dan ook weer hebben geholpen op deze keuring.

De uitslag is ook te vinden op onze site: www.haartje.nl